M. Carmen Álvarez i Lola Yáñez: 25 anys dedicats a l'ensenyament amb Kumon
Dediquem la nostra Kumonteca d’avui a les nostres primeres orientadores de Kumon, M. Carmen Álvarez i Lola Yáñez, que compleixen les seves noces d’argent amb Kumon, una vida dedicada a descobrir el potencial dels infants i a desenvolupar al màxim les seves capacitats d’aprenentatge a través dels nostres programes de Matemàtiques, Lectura i Anglès.
M. Carmen Álvarez, orientadora del centre Kumon Alcorcón – Puerta del Sur
«El setembre de 1992 em vaig unir a Kumon. Els primers anys van ser de molta feina; vaig començar a Alcorcón i fent classes particulars de Matemàtiques amb el mètode Kumon a Móstoles, a l’escola de San Antonio, l’escola Montessori i l’escola Nazaret, on continuo fent classes.
»Kumon m’ha regalat grans moments de satisfacció i d’emoció, com quan un nen s’acomiada de mi plorant pel vincle afectiu que s’ha generat, o quan, passats els anys, els meus exalumnes porten els seus fills al centre. Si hagués de triar un moment com a professora de Kumon, em quedo amb la satisfacció de veure la cara d’alegria dels meus alumnes quan milloren les seves notes.
»Per a mi el mètode Kumon és especial perquè em permet d’estar aprenent contínuament dels infants. El meu paper com a professora del centre és guiar els meus alumnes de la millor manera, motivant-los i ensenyant-los a ser capaços d’aprendre per ells mateixos.
Veig els meus propers anys a Kumon amb esperança, ajudant el nombre d’infants més gran possible».
Lola Yáñez, orientadora del centre Kumon Madrid – Arturo Soria
«El novembre de 1992 vaig obrir el meu centre Kumon, al principi anomenat Kumon el Bosque, per la seva ubicació prop d’aquesta zona d’Arturo Soria. Fa tant de temps ja i alhora sembla tan poc… Els alumnes m’ensenyen cada dia. Potser el que més m’ha commogut ha estat aprendre que tot alumne pot aconseguir allò que es proposi si té constància i ganes d’aprendre».
La Lola va conèixer el mètode Kumon en un moment en què començava una nova etapa professional en la seva vida, tornant a reprendre l’ensenyament de matemàtiques que tant l’havia apassionat en el passat.
Igual que Toru Kumon, el seu primer alumne va ser el seu fill, amb qui va comprovar tots els beneficis del mètode. No només el va ajudar a millorar acadèmicament, sinó que també li va ensenyar a organitzar-se, li va proporcionar un alt grau de concentració i li va transmetre el valor de la constància i la perseverança, d’aprendre a marcar-se objectius i de treballar per aconseguir-los. També li va aportar la seguretat i la paciència per perseguir-los, va elevar el seu nivell de tolerància davant la frustració i li va ensenyar el valor dels errors sempre que siguin útils en l’aprenentatge.
Ell és un dels gairebé 25 alumnes que han acabat amb èxit el programa de Matemàtiques al seu centre.
La Lola va confiar en el mètode Kumon des del principi: «El mètode Kumon és molt especial perquè és individualitzat (cadascú va al seu ritme) i autodidacte (ensenya a aprendre per un mateix). El programa de Matemàtiques és esplèndid (va directe a allò important per dominar a la perfecció les matemàtiques de segon de batxillerat), igual que el programa de Lectura, que desenvolupa capacitats per ser un lector competent», afirma.
Lola Yáñez afronta el futur del centre amb moltes ganes i il·lusió: «Abordo els propers anys amb moltes expectatives de seguir millorant».
El centre Kumon Alcorcón – Puerta del Sur
El centre Kumon Alcorcón – Puerta del Sur té 76 alumnes, 15 dels quals treballen continguts per sobre del seu curs escolar d’una manera autodidacta.
Com ho aconsegueixen? La M. Carmen destaca la importància d’infondre en l’infant la confiança de prendre les regnes del seu aprenentatge, cosa que augmenta la seva motivació per tenir èxit: «El nostre objectiu és que tots i cadascun dels infants siguin capaços d’aprendre per ells mateixos i que puguin abordar conceptes acadèmics per sobre dels que treballen en el seu nivell escolar, amb una actitud positiva davant l’estudi».
El centre Kumon Madrid – Arturo Soria
El centre Kumon Madrid – Arturo Soria té 235 alumnes. Molts d’ells ja treballen continguts per sobre del seu curs escolar d’una manera autodidacta i 23 han aconseguit en aquests anys ser concloents, és a dir, finalitzar els materials dels programes Kumon.
Com ho aconsegueixen? La Lola destaca l’esforç dels seus alumnes, la capacitat de superació i la perseverança. «No hi ha millor recompensa que un aprenentatge autònom, en el qual tot recau en tu», sosté.