Educació

Per què s’ha de fer Kumon en les vacances?

abr 2019
Mantenir la ment activa en les vacances amb el mètode Kumon
Mantenir la ment activa en les vacances amb el mètode Kumon

A Kumon, els nostres alumnes van als centres dues vegades per setmana, però la resta dels dies, de dilluns a diumenge, estudien a casa seva. Per què s’ha de seguir estudiant en les vacances? Parlem amb tres orientadores de Kumon que ens mostren com és d’important la constància i com podem motivar els nostres fills a estudiar cada dia de l’any durant una estona amb Kumon MatemàtiquesKumon Lectura o Kumon English.

Arancha Soriano, orientadora del centre Kumon Rivas - Futura, resumeix així què és Kumon: «Veritablement creiem en el potencial d’aprenentatge de qualsevol alumne, independentment del seu nivell i rendiment escolar; per tant, ens centrem en el desenvolupament de manera individual. Els nostres alumnes aprenen a aprendre interpretant exemples i, amb això, desenvolupen el pensament inductiu i deductiu».

Això constitueix un primer pas cap a l’autodidactisme. Ens ho explica Sonia Castellano, orientadora del centre Kumon Arganda del Rey - Centro, qui assenyala que el mètode Kumon «fa que els alumnes treballin per sobre del seu nivell escolar de forma autodidacta; això vol dir que desenvolupen noves estratègies d’aprenentatge per superar amb èxit cada dificultat amb què es troben. Una vegada desenvolupades, aquestes habilitats d’aprenentatge autodidacte permeten als alumnes de millorar el seu rendiment escolar en tots els aspectes».

Tenint en compte que la fi última de Kumon és desenvolupar l’autonomia i l’autodidactisme en els nostres fills, per què és tan important treballar amb el mètode Kumon en les vacances? La clau, l’aporta Arancha Soriano: «L’èxit de qualsevol activitat es basa en la constància». Qualsevol esportista d’elit ha d’entrenar diàriament per millorar les seves marques. Nosaltres treballem amb el mètode Kumon per millorar diàriament les capacitats intel·lectuals de l’alumne, i tenir hàbit de treball facilita aquest objectiu». A través del treball diari i la constància s’aconsegueix «desenvolupar la concentració i el treball d’estudi clau per al bon rendiment i desenvolupament acadèmic —segons Sonia Castellà—. Adquirir hàbit d’estudi permet als alumnes de treballar amb el mètode Kumon de manera independent, sense la supervisió constant de pares i orientadors».

Com es pot motivar els infants a treballar diàriament amb el mètode Kumon?

Lucía Artacho, orientadora del centre Kumon Còrdova - Sierra, assenyala que «si durant les vacances trenquem la rutina de treball dels infants, en la tornada a l’escola els serà més difícil tornar a agafar el ritme de treball que tenien abans de les vacances. Per contra, si mantenim aquestes rutines, es tornaran a adaptar als deures i al ritme escolar. El primer pas per a això és fer partícips els infants de l’organització del seu dia en les vacances, i ajudar-los a complir-la diàriament.
 
«Quan parlo amb les famílies o els alumnes sobre la importància de treballar diàriament amb Kumon —ens comenta Artacho—, els explico que el material didàctic del mètode Kumon, en ser tan seqüenciat i en avançar pas a pas, fa molt necessària aquesta constància diària, ja que no avançar aquest passet cada dia pot provocar que perdem el fil de l’avançament. A més, als alumnes només els demanem entre 10 i 30 minuts el dia, i això només suposa una estoneta dins les 24 hores que té un dia. Hi ha temps per fer Kumon i gaudir de les vacances si l’organització és bona».

Perquè els infants tinguin aquesta sensació que amb organització hi ha temps per a tot, Artacho recomana als seus alumnes que, tant en vacances com els caps de setmana, «facin els quadernets del mètode Kumon sempre a primera hora. També és important que els pares els premiïn regalant-los temps i activitats en comú durant el dia, i els diguin frases com ara «que bé que has estudiat aquest matí, així tenim temps per jugar junts ara», i els infants aprendran a valorar l’organització».

Moltes famílies recorren al premi com a estratègia de motivació general: més temps per a videojocs o veure la televisió, «encara que a mi m’agrada més que les famílies del meu centre facin jocs en família o manualitats».

«El que sí és clar —finalitza Artacho— és que l’hàbit d’estudi diari fa alumnes més responsables i compromesos amb els seus deures escolars, i les vacances són una bona època per repassar i, per què no, avançar per continguts nous gràcies a l’autodidactisme que els ensenya el mètode Kumon».

I a casa, com motiveu vosaltres els infants perquè facin els deures? Teniu alguna estratègia? Ho podeu comentar a les nostres xarxes socials: @KumonEspana.