Com es pot evitar la síndrome dels pares helicòpter
Els fills no venen amb un manual d’instruccions; per això, en el nostre afany d’educar-los de la millor manera podem patir la síndrome dels pares helicòpter, és a dir, convertir-nos en pares que sobrevolen la vida dels seus fills protegint-los en excés, impedint-los madurar i assumir responsabilitats i generant una relació de dependència que no els ajuda a convertir-se en persones competents.
Els pares sobreprotectors, els pares guardaespatlles o els pares majordoms (altres variants dels pares helicòpter) poden influir negativament en el desenvolupament de les habilitats socials dels seus fills.
El pedagog José Antonio Marina assegura que «estem en una cultura de la por. Hi ha un sentiment de precarietat i provisionalitat i una reacció, que és la sobreprotecció, en pensar que l’infant no sabrà sortir-se’n». Us heu convertit en assistents personals dels vostres fills? Aquí us donem algunes claus per evitar la síndrome dels pares helicòpter i evitar aquest estil de criança.
1. Evitar els grups de WhatsApp de l’escola
Aquest és el consell més important que us donem per evitar ser pares helicòpter. Si us uniu al grup de WhatsApp de l’escola, eviteu convertir-vos en assistents personals dels vostres fills fent un seguiment exhaustiu dels deures que no han anotat, les lliçons que han d’estudiar, els exàmens que han de preparar, etc. No us convertiu en «alumnes del WhatsApp» assumint les responsabilitats escolars dels vostres fills. Talleu d’arrel aquest problema evitant sumar-vos a aquest tipus de grups i recordeu que no sou l’agenda dels vostres fills: si s’obliden d’anotar els deures o estudiar per a un examen, és millor que n’assumeixin les conseqüències, ja que això els ajudarà a assumir la responsabilitat del seu aprenentatge.
2. Ajudar-los a ser responsables
Els fills de pares helicòpter són nens sobreprotegits que no aprenen a ser responsables perquè sempre obtenen el que demanen sense esforç i de manera immediata. Per ajudar els vostres fills a ser responsables, els heu d’assignar responsabilitats, ensenyar-los a portar una agenda, complir els horaris i assumir que l’èxit sempre arriba com a conseqüència de l’esforç, a més d’inculcar els hàbits positius, com els hàbits d’estudi.
3. Ensenyar-los a marcar prioritats
Com bé expressa la dita, «primer l’obligació i després la devoció»: ensenyeu als vostres fills que, com més aviat compleixin amb els seus deures o responsabilitats, més temps tindran per jugar. En un primer moment, heu de ser vosaltres qui marqueu les prioritats als vostres fills ensenyant-los a treballar per objectius. Com ho podeu fer? Tenint a casa un sistema de punts. Per exemple, si els vostres fills han aconseguit acabar els deures i ajudar amb algunes tasques a casa durant la franja horària marcada prèviament, assigneu-los un nombre de punts; la suma d’aquests punts els donarà una determinada recompensa, com ara tenir més temps per jugar amb els amics.
4. Establir normes i límits
Tota acció té una reacció o conseqüència i és important que els vostres fills en siguin conscients des de petits perquè creixin essent responsables[i2] dels seus actes. Per evitar convertir-vos en pares helicòpter, és molt positiu establir normes que ajudin els vostres fills a comportar-se adequadament i de forma responsable des de petits. Complir normes els ensenyarà a no saltar-se els límits per evitar les conseqüències. A mesura que vagin creixent, aprendran a entendre que les normes i els reglaments són positius per autogestionar-se.
5. Ensenyar-los a ser pacients
La hiperpaternitat dels pares helicòpter crea infants dependents que no s’esforcen per aconseguir les seves metes i, per tant, es frustren al primer intent. Per evitar-ho i ajudar-los a ser pacients, intenteu no donar-los tot el que demanen de forma immediata i no cedir als seus capricis. És molt recomanable ensenyar-los a complir objectius assolibles pas a pas, de forma gradual i no immediatament, de manera que el camí sigui molt més suportable i alhora aprenguin a valorar la cultura de l’esforç.
6. Ensenyar-los a aprendre de l’error
Aprendre dels errors és un objectiu molt important en la vida d’un infant. A Kumon, de fet, és l’objectiu d’aprenentatge més important. La Marina García, coordinadora del programa Kumon Matemàtiques, aconsella establir una relació saludable amb l’error: no has de fer els deures pel teu fill, sinó deixar que resolgui les dificultats per ell mateix. Ensenya-li a veure l’error, demana-li que llegeixi bé l’enunciat o que busqui un altre exercici semblant que pugui fer servir com a model. Ofereix-li aquest tipus de suport perquè gaudeixi aprenent. A més, és molt important elogiar els petits detalls, com donar l’enhorabona per anotar els deures i començar a fer-los sol. Aquest gran consell és aplicable a tots els aspectes de la vida dels vostres fills.
7. Ajudar-los a ser cada vegada més autònoms
Si intenteu no ser pares helicòpter, evitareu que els vostres fills es converteixin en persones dependents i els ajudareu a ser persones autònomes capaces d’aprendre dels seus errors i crear estratègies de resolució de problemes establint prioritats. Per això, a Kumon donem tant valor a convertir els infants en protagonistes del seu aprenentatge inculcant-los l’autoaprenentatge des de petits.
«L’autoaprenentatge és “la capacitat d’una persona de conformar-se ella mateixa”, és a dir, tenir autonomia per dirigir, controlar, regular i avaluar la teva pròpia forma d’aprendre de manera conscient. Inculcar l’autoaprenentatge és summament important per educar un bon estudiant i formar una persona competent», ens diu la Cristina Cabello, pedagoga i psicòloga clínica amb més de 20 anys d’experiència en l’àmbit educatiu. A mesura que els vostres fills vagin adquirint autonomia, cada vegada necessitareu estar menys pendents de les seves accions. Aquesta és la millor manera d’evitar la síndrome dels pares helicòpter i ajudar-los a convertir-se en persones competents i responsables capaces d’assumir qualsevol repte que es proposin.
A Kumon portem més de 60 anys fomentant l’autoaprenentatge. Els nostres programes d’aprenentatge estan dissenyats per ajudar els alumnes a pensar per ells mateixos i a desenvolupar la seva capacitat per resoldre exercicis intentant trobar-ne les respostes de forma autònoma. Els orientadors elaboren un pla d’aprenentatge a la mida de les necessitats i capacitats de cada alumne i l’ajuden només quan és necessari, de manera que de forma gradual desenvolupa la seva capacitat per aprendre per ell mateix. En aquest enllaç, pots contactar amb el centre Kumon que tens més a prop i sol·licitar una prova de nivell gratis en qualsevol dels nostres programes.