Claus perquè els teus fills gaudeixin aprenent matemàtiques
El 73 % dels alumnes de secundària manifesta tenir dificultats per entendre la matèria i per això és fonamental que a primària s’enamorin de les matemàtiques. Què podem fer per aconseguir-ho? En aquest article t’oferim algunes claus perquè els teus fills gaudeixin aprenent matemàtiques des de petits.
Andrés Pedreño, reconegut catedràtic d’Economia Aplicada i cofundador d’IT&IS, 1Millonbot i Torre Juana OST, afirma que més d’un milió de llocs de treball en perfils STEM (sigles en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) es crearan durant els pròxims quatre anys a Espanya. Tanmateix, una de cada quatre empreses té dificultats per trobar perfils professionals relacionats amb les matemàtiques, malgrat que són les feines més demanades.
La Marina García, coordinadora de Kumon Matemàtiques, ens diu que «tots els infants poden gaudir aprenent matemàtiques i desenvolupar les seves habilitats en aquesta disciplina útil i meravellosa, sempre que se sentin segurs i s’enfrontin a reptes adequats a la seva situació particular d’aprenentatge. Posem l’exemple d’un alumne de Kumon de segon d’infantil que va ser temptat per un nen de segon de primària per canviar un cromo de Pokémon. El nostre alumne no va acceptar el canvi perquè el seu cromo era millor, en tenir millors números d’atac i de vida. Com veieu, des de petits, els nostres fills poden començar a desenvolupar una ment matemàtica i anar-la alimentant de cara al futur».
Què pots fer perquè els teus fills gaudeixin aprenent matemàtiques? La Marina García ens dona algunes claus per aconseguir-ho:
1. Aprendre és genial
A tots ens agrada aprendre d’una manera natural, però això no ho hem de confondre amb estudiar o treballar. Encara que sentir reticència a l’hora d’esforçar-nos és habitual, sí que ens agrada gaudir del fruit d’aquest esforç: l’aprenentatge. Per exemple, anar al gimnàs ens fa mandra, però una vegada que conclou la classe, encara que acabem esgotats, en sortim més motivats i amb una sensació de satisfacció; el mateix els passa als nostres fills quan gaudeixen aprenent matemàtiques.
2. Plantejar reptes adequats
Als infants els agrada aprendre, sempre que se’ls proporcionin el context i els reptes adequats. Si aquests no s’adeqüen a la seva situació d’aprenentatge, és difícil que aconsegueixin concentrar-se. Per això, és important estar assabentats de les seves fortaleses, oportunitats, coneixements, habilitats i actituds. Per aconseguir-ho, us aconsellem que us reuniu amb el mestre i intenteu conèixer aquestes dades. Els reptes no són ni bons ni dolents, sinó adequats o inadequats per a un infant concret en un moment determinat del seu desenvolupament.
3. Perdre la por als exàmens
Recorda que cada encert és una oportunitat per elogiar i cada error és una oportunitat per aprendre. Hem d’evitar que els exàmens es converteixin en un judici a la intel·ligència i la vàlua, així com transmetre missatges negatius sobre aquest tema. Per exemple, si el teu fill ha tret un 8 i li dius «Que n’ets, de llest!», entendrà que és llest pel fet d’haver obtingut aquesta nota, i aquesta és una interpretació negativa. En canvi, si li dius «Has tret un 8 perquè t’has esforçat molt. Enhorabona per l’esforç! Esforçar-se val la pena!», li estaràs oferint un reforç positiu perquè, si suspèn, pensi que s’ha d’esforçar una mica més i així ho aconseguirà. Cada examen hauria de ser una experiència més d’aprenentatge. Què significa treure un 6? Doncs sis oportunitats per elogiar i quatre oportunitats per aprendre. Tots els infants haurien de sortir enfortits dels exàmens.
4. Practicar una miqueta cada dia
No hi ha un mètode miraculós per gaudir aprenent matemàtiques, sinó que tots els infants poden obtenir bons resultats si, a més de plantejar-los reptes adequats, practiquen prou cada dia. Per exemple, anar a una classe avançada de natació tenint un nivell bàsic significa esgotar-se de seguida, sentir-se fora de lloc i dubtar de les pròpies capacitats. Això no vol dir que aquesta persona no sigui bona en natació, sinó simplement que està en la classe equivocada.
5. Adequar el material i els recursos didàctics
Perquè el teu fill gaudeixi aprenent matemàtiques, el material i els recursos didàctics han de ser apropiats per a la seva situació d’aprenentatge i estar ben seqüenciats. Parla amb el professor per conèixer la situació real del teu fill. L’important és que el material sigui adequat a la seva capacitat amb la finalitat que se senti motivat i pugui aprendre alhora que adquireix seguretat.
6. Planificar
És important tenir una planificació de les activitats i que el teu fill hi estigui al corrent perquè sigui consensuada i proporcionada. Si es multiplica la pràctica, s’accelera l’avanç; si es perden dies, no s’avança. És bona idea crear un calendari d’activitats en el qual s’incloguin també els dies no lectius: en aquests dies s’està menys cansat i es poden practicar les matemàtiques al matí per continuar amb la resta de les activitats al llarg del dia. És bo recordar cada dia la planificació d’activitats fins que s’interioritzi la rutina; per exemple, pots preguntar al teu fill si recorda què fareu a la tarda.
7. Aprendre a aprendre
No has de fer els deures pel teu fill, sinó deixar que resolgui les dificultats per ell mateix. Ensenya-li a veure l’error, demana-li que llegeixi bé l’enunciat o que busqui un altre exercici semblant que pugui fer servir com a model. Ofereix-li aquest tipus de suport perquè gaudeixi aprenent matemàtiques. A més, és molt important elogiar els petits detalls, com donar l’enhorabona per anotar els deures i començar a fer-los sol.
8. Confiar en els professionals
Els pares no hem de ser ni pedagogs ni matemàtics, si bé a vegades ens podem sentir sobrecarregats. De la mateixa manera que quan els nostres fills es posen malalts anem al metge, ens hem de deixar assessorar per professionals de l’educació perquè ens ajudin amb el material més adequat per a ells.
Desenvolupar el potencial d’aprenentatge
A tots els infants els agrada aprendre i sentir-se competents. Per això, a Kumon els proporcionem el material didàctic i l’orientació més adequada a les seves capacitats perquè gaudeixin aprenent matemàtiques, independentment del curs escolar.
El material està seqüenciat i així els ensenyem a perdre la por a l’error, perquè el treballem d’una manera proactiva, desenvolupem l’hàbit d’estudi i la capacitat de concentració per afrontar amb èxit qualsevol matèria i, sobretot, fomentem una actitud autodidacta des del principi.
T’animem a contactar amb el centre Kumon que tinguis més a prop!